Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

 Az egész múlt hétnek üres naptárral vágtam neki, de aztán sorra jöttek a hirtelen ötletek és lehetőségek, meghívások. Először megnéztem a De kié lesz a kutya? második előadását, később a Mefisztoland főpróbáját, sőt a két hónapja halogatott Krabat-ot is. A múlt hét csúcspontja mégis vitathatatlanul két Stúdió K-s produkció volt, amelyekre szintén a bemutatójuk óta készültem.

Most elsőként legyen szó az Utazás az éjszakában-ról, amely helyszínét tekintve is különleges, remélhetőleg a következő évadban még fogunk vele találkozni.

utaz1.jpg

O'Neillnek ez a posztumusz darabja sokak szerint a legjobb műve is, ráadásul önéletrajzi elemeket hordoz – nyilván ezért nem adták elő, addig, amíg élt. Valóban azt érezzük, hogy a különleges művész-család szennyesét teregetik ki előttünk, és a veszekedések, amelyek kölcsönös hibáztatásba torkollnak, lehetnek akár ismerősek is. Bőven lehetnek olyan nézők, akik már ráébredtek arra, hogy hibáikért, tévedéseikért voltaképp a szüleik a felelősek, aztán pedig vagy túl tudtak ezen lendülni, vagy nem. Előbbi az ajánlatos, de nem annyira könnyű – az előadás ehhez is adhat segítséget.

utaz7.jpg

Ez a család a problémák szőnyeg alá söprése után a szemünk láttára lép szintet: eljutnak a hánytorgatás-fázisba. A „minden úgy van jól, ahogy van” után már a saját igazságuk kimondása is eredmény, amelyet a többi családtag nézőpontjának megértése és mindannyiuk gyengeségének elfogadása is követhetne. Ennél persze jóval valószínűbb, hogy a folyamat az egymás pellengérre állításánál megreked, és hasonló viták követik egymást végestelen végig. Reménykedhetünk abban azért, hogy mégsem, sőt a családtagok kigyógyulnak függőségeikből. Támogatja optimizmusunkat, hogy a szerző, aki magáról mintázta a kisebbik fiút, tényleg meggyógyult a szanatóriumban a tüdőbajból, és a darabban is megemlített vargabetűk után világhírű drámaíró lett. 

utaz4.jpg

A Stúdió K honlapján is szerepel, hogy külső helyszínen - a Ráday utcában egy közeli körfolyosós ház nyugodt lakásában - játsszák Fehér Balázs Benő rendezését.

A nézők csoportja egyszerre és „láthatatlanul” érkezik: a konyhában reggelizők mellett elhaladva foglaljuk el a nappali falai mentén a székeinket (szünet nincs, de félidőben lehet helyet változtatni, érdemes is átülni), majd 2 óra 15 perc alatt a család egy egész napjának történéseit figyelhetjük meg.

Az idő múlását illúziókeltő fényváltásokkal jelzik (Berta Ninett munkája), feltehetően a lakás kinézetét jelentősen alakította Devich Botond, a szövegen pedig Laboda Kornél és Barcsai Bálint módosított. Minden változtatás a színészek érdekében történt, ez most nem ún. „rendezői színház”, a szereplők viszonyai válnak kizárólag fontossá.

utaz6.jpg

Nagyon jó ezt az öt színészt nézni, akik sok éve dolgoznak már együtt a Stúdió K előadásaiban, így talán nem is nehéz eljátszaniuk, hogy kötődnek egymáshoz. Mindegyikük nézőpontjába bele tudjuk magunkat helyezni, látjuk a sebezhetőségüket és azt is, hogy miben hibáztak –  az előadás "érzékenyít", hajlamossá tesz minket nagyvonalúságra és a megbocsájtásra velük kapcsolatban. (Menne-e ugyanez a saját rokonainkkal vagy önmagunkkal kapcsolatban? - ez már másik kérdés, másik szint.)

utaz5.jpg

Még a család háztartási alkalmazottjával is azonosulni tudunk, aki jól ismeri őket, de mégis kívülálló. (Pallagi Melittát a szívembe zártam még Heilbronni Katicaként, aki mostanában Prudenciaként találkozik vele először, hasonlóképpen lesz vele.) Cathleen, a konyhalány sem tudja kivonni magát a családfő, az egykori nagy Shakespeare-színész vonzereje alól, aki a bulvár irányába fordulva az üzleti hasznot a művészet elé helyezte. Legfőbb bűne a spórolás, ebből jól levezethető a család tragédiája, de mivel cselekedeteinek mozgatórugóit is megismerjük (a varázsszó most és mindörökkön: "gyerekkori traumák"), őt is megértéssel és szeretettel nézzük.

utaz11.jpg

Spilák Lajosra James Tyrone-ként hosszan lehetetlen haragudni, így nem csodálkozunk azon, hogy felesége, aki egykor apácának készült, mellette kötött ki, járt vele a turnékra, és még a gyerekeit is elhanyagolta - egy csecsemő halála, majd a nő morfiumfüggősége is ebből következett.

Homonnai Katalin játssza Maryt, aki az előadás elején már több hónapja „tiszta”, így a többiek belőle merítenek reményt: őt látva elhihetik, hogy nekik maguknak is sikerülni fog saját függőségüktől megszabadulni. Ezért lesz igazán nagy tétje annak, hogy képes lesz-e ellenállni a kísértésnek,  vagy belövi magát és visszaesik „az éjszakába”. 

utaz12.jpg

A nagyobb fiú, aki az apja nyomdokaiba lépve szintén színészként próbál megélhetést találni, de ehhez nem sok bátorítást kap, sőt mintha még szándékosan próbálták volna leépíteni maradék önbizalmát - sosem bocsájtva meg nekik testvére halálában játszott szerepét. Lovas Dániel megmutatja nekünk nála sokkal fiatalabb (második) öccséhez fűződő ellentmondásos viszonyát: egyszerre gyűlöli (mert miatta háttérbe szorult) és rajongva szereti ezt a később íróvá váló Edmundot.

Edmund betegsége már az előadás elejétől nyomasztó kérdés, ahogy az is, hogy miért lehet fontos a többieknek ezt banalizálni. Samudovszky Adrian nem tolja magát az előtérbe, de mégis olyan erősen van jelen, hogy egy idő után már minket is elsősorban az ő élethelyzete – illetve túlélése - foglalkoztat.


utaz9.jpg

Mindenki hibás, van miért szégyenkeznie - az anya gyógyszerfüggő, az apa és a két fia alkoholista. Átérezhetjük a látottakat, szeretjük megtalálni a felelőst a bajainkért - az előadás ebben „nagyon magyaros”.

Ha viszont igaz, hogy addig fontos számunkra valaki, amíg szenvedélyesen tudjuk felhánytorgatni az általa okozott sérelmeinket, akkor ez a család alapvetően rendben is van. Nehézségeik ellenére sem elveszettek, hiszen még szeretik egymást. A közös szembenézés után a továbblépés, a megbocsájtás következne - ezzel megyünk haza, átgondolva saját hasonló helyzeteinket. 


utaz8.jpg

PS.1. PS.1. Az utóbbi években a Stúdió K előadásaival nagyon megcsúsztam – mivel ezek várhatóan hosszan repertoáron maradnak. "Most belehúzok", gondoltam az előadás után - és három nap múlva már a Prudencia Hart-on ültem. Az idei évadom három legjobb prózai élményébe sorolom azt az előadást, amelyben az egész társulat részt vesz – igazi ajándék volt. Beszámoló következik hamarosan, addig is nézzetek rá, hátha még maradt jegy júniusra. (Jelenleg már csak hat van összesen...)

PS.2. Az előadást nézve Fodor Ákos verse jutott eszembe, amelyet a címbe is beemeltem:

ECCE HOMO

állva szomszédos
pellengéreken: m é l y e n
megvetjük egymást

utaz10.jpg

PS.3. A fotók a Stúdió K Színház Facebook oldaláról származnak, Dömölky Dániel készítette őket.

Címkék: Stúdió K Laboda Kornél Fehér Balázs Benő Spilák Lajos Homonnai Katalin Lovas Dániel Pallagi Melitta Barcsai Bálint Devich Botond Samudovszky Adrián Berta Ninett

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1018396605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása